Lubelszczyzna: 40 milionów złotych mniej na lokalne drogi

Aleksandra Dunajska
Jacek Babicz
Dwa projekty zmian zasad funkcjonowania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych przygotowało we wrześniu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Zakładają one, że w przyszłym roku na tzw. "schetynówki" w całym kraju popłynie 500 mln zł, a nie jak pierwotnie planowano - miliard.

Jeśli projekty zostaną zrealizowane, Lubelszczyzna straci blisko 40 mln zł. W przyszłym roku na remonty dróg gminnych i powiatowych w województwie miało popłynąć 75 mln zł. MAiC zmniejsza tę kwotę do 37,4 mln zł. Na kolejne dwa lata kwoty mają pozostać niezmienne - lubelskie samorządy będą mogły liczyć w sumie na blisko 75 mln zł dotacji. W sumie do roku 2015 województwo lubelskie ma dostać w ramach "schetynówek" 202 mln zł (razem z 14,9 mln zł, jakie przekazano do wykorzystania w tym roku). To trzecia największa kwota wśród pozostałych regionów (po Mazowszu i Wielkopolsce). Pierwotnie Lubelskie miało jednak otrzymać w sumie około 240 mln zł.

Wśród planowanych w resorcie zmian są też korzystne. Gminy i powiaty, którym uda się wywalczyć dofinansowanie, będą musiały dołożyć 50 procent wartości inwestycji, a nie jak planowano wcześniej - 70 proc.

Wszystko razem wskazuje jednak na to, że w przyszłym roku za fundusze ze "schetynówek" sfinansowanych zostanie dużo mniej inwestycji niż zaplanowano. - Oczywiście zmiana proporcji dofinansowania jest dla nas pozytywna. Ale fakt, że pieniędzy będzie mniej, to bardzo zła wiadomość. Wierzę, że projekt zmian w tym punkcie nie zostanie zatwierdzony i zrealizowany. Będziemy o to apelować do polityków - podkreśla Zenon Rodzik, starosta opolski. - Drogi powiatowe dużo znaczą w komunikacji, a pieniędzy na nie jest niewiele. Samorządowe budżety mają bardzo ograniczone możliwości. Zwłaszcza że np. w niewielkim powiecie op0lskim jest aż 500 kilometrów dróg powiatowych. Dla porównania powiem, że województwo lubelskie ma 2 tysiące kilometrów "swoich dróg" - dodaje Rodzik.

Dlaczego MAiC zmienia "schetynówki"? W uzasadnieniu projektów czytamy, że propozycje "mają służyć stymulowaniu wzrostu aktywności samorządu lokalnego w działaniach inwestycyjno-remontowych na drogach lokalnych".

Co ciekawe, Włodzimierz Karpiński, poseł PO z Puław i wiceminister AiC, na swojej stronie internetowej pod koniec września poinformował m.in., że dotacja rządowa w ramach NPPDL "będzie wynosiła 50 proc. do 50 proc., a nie jak w roku obecnym 30 do 70". Ale nie wspomniał, że ogółem pieniędzy będzie mniej.

Program "schetynówek" działa od 2008 roku. Obecnie trwa II etap. W pierwszym, do 2011 r., w województwie lubelskim zmodernizowano ok. 500 km dróg lokalnych.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na bialapodlaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie