PSL alarmuje: Rząd szykuje czarny scenariusz dla lubelskiego lotniska. PiS zapewnia: pasażerów będzie coraz więcej

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
Udostępnij:
Politycy PSL przekonują, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zagrozi istnieniu lotniska w Świdniku. Prawo i Sprawiedliwość zapewnia, że lubelski port lotniczy nie tylko nie upadnie, ale będzie się rozwijał.

- Nie zgadzamy się na realizację CPK kosztem regionalnych lotnisk takich jak Port Lotniczy Lublin – mówił we wtorek (25.05) przed wejściem do terminala lotniska w Świdniku europoseł Krzysztof Hetman z Polskiego Stronnictwa Ludowego, który wspólnie z innymi politykami Koalicji Polskiej manifestował swój sprzeciw wobec planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Tutaj zainwestowaliśmy setki milionów złotych, ogromne pieniądze samorządów oraz środki europejskie, dlatego z trwogą obserwujemy działania rządu, które mogą spowodować, że ten port lotniczy stanie się martwy i ta wielka duma województwa może zniknąć z mapy lotniczej kraju – mówił Krzysztof Hetman.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią. W ramach tej inwestycji ma powstać lotnisko, które według założeń w pierwszym etapie ma obsługiwać nawet 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK mają wejść również inwestycje kolejowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie maksymalnie 2,5 godziny.

Polityków PSL zaniepokoiły niedawne zmiany dotyczące ustawy o działach administracji rządowej. Chodzi o przeniesienie zadań związanych z budową CPK z kompetencji ministra infrastruktury do resortu funduszy i polityki regionalnej oraz możliwość powoływania spółek celowych, których zadaniem będzie pozyskiwanie pieniędzy dla CPK.

- To jest zapis służący temu, by wreszcie pozyskać jakieś większe środki na realizację CPK. To jest zła polityka, która przekreśliłaby możliwości rozwojowe portów regionalnych. Nie możemy się na to zgodzić – mówił poseł Ireneusz Raś z Koalicji Polskiej. I zaapelował o zmianę tych zapisów, które „nieodpowiedzialnym politykom mogą dawać narzędzie, aby takie miejsce jak Lublin miały złą perspektywę rozwoju”.

- Z tego może wyniknąć czarny scenariusz dla portu lotniczego w Lublinie – stwierdził natomiast europoseł Hetman. Jego zdaniem lotnisko w Świdniku może zyskiwać na znaczeniu w kontekście wojny na Ukrainie. – Mamy nadzieję, że ten dramat jak najszybciej się skończy, ale po tej wojnie Ukraina coraz bardziej będzie przesuwała się na zachód. Województwo lubelskie będzie jednym, wielkim oknem na świat dla Ukrainy – mówił szef PSL na Lubelszczyźnie, który przyznał też, że nie rozumie postawy polityków PiS z regionu. – Dlaczego ślepe posłuszeństwo wobec kierownictwa PiS powoduje, że parlamentarzyści tej partii wybierani przez mieszkańców województwa lubelskiego nie potrafią głośno powiedzieć, że te działania rządu Mateusza Morawieckiego są zagrożeniem dla tego lotniska i przesłaniają im interes mieszkańców województwa lubelskiego? Szczególnie dziwię się posłowi PiS ze Świdnika – dodał europoseł Hetman.

Chodzi o obecnego wiceministra finansów Artura Sobonia, którego poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie.

- CPK nie jest konkurencją dla Portu Lotniczego Lublin, który służy do obsługi krótkodystansowych lotów dla pasażerów z regionu. CPK to inwestycja, z której skorzysta cały kraj i każdy region, bo przyjmie tzw. ruch transferowy, czyli pasażerów, których dzisiaj w Polsce nie ma, ponieważ nie posiadamy lotniska, które obsługuje ruch hubowy – tłumaczy wiceminister Artur Soboń.

Jego zdaniem zarzuty PSL związane ze zmianą ustawy o działach administracji rządowej są nieprawdziwe. – Teza o tym, że chodzi o to, aby pod dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwa regionalne można było zaciągnąć kredyt jest absurdalna. CPK nie potrzebuje posiłkowania się finansami lotnisk regionalnych, które w znacznej mierze same są w ciężkiej sytuacji finansowej - mówi wiceminister Soboń i zauważa, że CPK może tworzyć spółki celowe już dzisiaj, a ustawa nie wprowadza żadnych szczególnych zmian w tym zakresie. Artur Soboń przypomina też, że współwłaścicielami niemal wszystkich lotnisk w Polsce są samorządy. - Więc nie byłoby możliwe zaciągnięcie jakichkolwiek zobowiązań bez ich zgody - podkreśla wiceminister.

Politycznej dyskusji związanej z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego nie komentują władze Portu Lotniczego Lublin.

Tymczasem według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA otwarcie CPK nie powinno mieć negatywnego wpływu na lotniska regionalne. W swoich analizach IATA prognozuje wzrost liczby ich pasażerów po uruchomieniu CPK. W przypadku lubelskiego lotniska do 700 tys. osób rocznie w 2040 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Materiał oryginalny: PSL alarmuje: Rząd szykuje czarny scenariusz dla lubelskiego lotniska. PiS zapewnia: pasażerów będzie coraz więcej - Kurier Lubelski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie