Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim: Wraca moda na kolej

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
Małgorzata Genca
Małgorzata Genca
Ponad 11 mld zł ma przeznaczyć rząd na program Kolej Plus. Znaczna część tej kwoty trafi na Lubelszczyznę. Wybudowane i zmodernizowane zostaną m.in. połączenia z Kraśnika do Janowa Lubelskiego, czy z Lublina do Łęcznej. Planowana jest też elektryfikacja linii łączącej Łuków ze stolicą regionu.

- Do 2015 roku mieliśmy do czynienia ze zwijaniem połączeń kolejowych i likwidowaniem dworców. Niszczał sprzęt, niszczały budynki. To była niewłaściwa strategia poprzednich rządów dlatego chcemy zapomnieć o tym, jak przystanki porastała trawa – mówił w środę w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki, który ogłosił dodatkowe pieniądze na program rozbudowy i modernizacji linii kolejowych w Polsce – Kolej Plus. - Wraca moda na kolej. I bardzo dobrze, bo kolej jest bezpiecznym, sprawnym i szybkim środkiem komunikacji, a jednocześnie przyjaznym dla środowiska – mówił szef rządu.

W sumie budżet programu ma sięgnąć 11 mld zł. Z tej puli ponad 3,5 mld zł wydane zostanie na kolejowe inwestycje na terenie województwa lubelskiego. - To historyczny dzień dla Lubelszczyzny i Janowa Lubelskiego. Program odtwarzania linii kolejowych w Polsce wchodzi w nową fazę, bo dostanie zastrzyk finansowy – mówił wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. - Każdy zakątek naszego kraju wymaga takiego samego traktowania przez władze. Lubelszczyzna to taka część naszego kraju, która przez wiele dziesięcioleci przez kolejne ekipy traktowana była po macoszemu, dlatego my dzisiaj te różnice rozwojowe niwelujemy – dodał.

Celem programu Kolej Plus jest przede wszystkim likwidacja białych plam w połączeniach dużych miast mniejszymi miejscowościami. - Będziemy realizowali tę politykę tworząc system, w którym kolej i drogi współpracują ze sobą tworząc ofertę bezpiecznego transportu ekologicznego – zadeklarował pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

W ramach programu Kolej Plus do 2028 roku wybudowane lub zmodernizowane zostanie 1200 km torów w całym kraju i 320 km w województwie lubelskim. Sieć nowych linii w regionie będzie liczyła 90 km. Budowane będzie połączenie Kraśnik-Janów Lubelski oraz zaprojektowana zostanie trasa do Biłgoraja, która docelowo połączy to miasto koleją z Janowem Lubelskim.

Kolejną nowością ma być linia kolejowa łącząca Lublin z Łęczną i kopalnią w Bogdance. W planach jest także zelektryfikowanie linii kolejowej z Łukowa do Lublina wiodącej przez Parczew i Lubartów. - Łuków jest takim miejscem, w którym linie kolejowe odchodzą w pięciu kierunkach. A linia na Lublin, która niedawno została zmodernizowana i jest na niej przywrócony ruch pasażerski, jest jedyną niezelektryfikowaną. Dlatego cieszymy się, że również do Lublina będzie można dojechać pociągami elektrycznymi - komentował Dariusz Szustek, starosta łukowski.

Kolej Plus na Lubelszczyźnie to także modernizacja linii Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek oraz odcinka Chełm-Włodawa.

Inwestycje mają przyczynić się do zwiększenia szans zawodowych mieszkańców i rozwoju takich miast jak Janów Lubelski. - Fabryk nie buduje się w polu tylko tam gdzie jest możliwość łatwego dojazdu. To co się dzisiaj zaczyna w Janowie Lubelskim to nie tylko budowa kolei. To otworzenie możliwości, dzięki którym to miasto stanie się miejscem, w którym wszyscy mają równe szanse na godne życie. Tak samo jak w Lublinie, Warszawie, czy Poznaniu – mówił Michał Moskal, pochodzący z Janowa Lubelskiego, szef gabinetu politycznego wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego, który przypomniał, że miasto na południu Lubelszczyzny na kolej czeka od ponad 80 lat.

Już w maju 1939 roku Codzienna Gazeta Handlowa w pisała tak: "Janów Lubelski to jedno z nielicznych chyba miast w Centralnym Okręgu Przemysłowym, które mozoli się obecnie nad hamletowskim pytaniem: być albo nie być? Egzystować i rozwijać się dzięki Centralnemu Okręgowi Przemysłowemu albo spaść do roli nędznie wegetującej osady. Hamletowska łamigłówka spada piekielnym ciężarem na barki ojców miasta dzięki tragedii komunikacyjnej. Janów posiada 8 tysięcy mieszkańców, starostwo, urząd skarbowy, sąd grodzki, hipotekę, gimnazjum – a odcięty jest od świata jak najlichsza wioska. Raz dziennie zagląda tutaj autobus z szerokiego świata i na tym koniec. Aktualna więc byłaby sprawa budowy linii kolejowej (…). Kiedy to nastąpi – nie wiadomo” – czytamy w artykule sprzed 83 lat zatytułowanym „Czy Janów Lubelski uzyska połączenie kolejowe i… kiedy?, o którym przypomniał Michał Moskal. - Trzeba było wiele dziesięcioleci, żeby te marzenia mieszkańców Janowa Lubelskiego się spełniły – podkreślił szef gabinetu politycznego Jarosława Kaczyńskiego.

Na korzystne dla rozwoju Lubelszczyzny efekty programu Kolej Plus liczą samorządowcy i mieszkańcy.

– Nowoczesna i ekologiczna kolej da nam możliwość wyboru transportu, ale też pozwoli rozwinąć przedsiębiorczość na terenie naszej strefy inwestycyjnej - mówi Krzysztof Kołtyś, burmistrz Janowa Lubelskiego.

- Nareszcie coś się u nas dzieje! – nie ukrywa satysfakcji pan Marian, który obserwował wizytę premiera Mateusza Morawieckiego w Parku Miejskim w Janowie. – Najpierw powstała przepiękna obwodnica, teraz kolej. Wcześniej słyszeliśmy tylko, że „piniędzy nie ma i nie będzie”. Nagle pieniądze się znalazły i inwestycje są – dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim: Wraca moda na kolej - Kurier Lubelski

Wróć na bialapodlaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto