Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Oto, co myślą niektórzy klienci o kasach samoobsługowych w sklepach. Soczyste epitety!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
W sklepach przybywa kas samoobsługowych. Klienci: - Małe zakupy można tak robić, ale duże to koszmar!"
W sklepach przybywa kas samoobsługowych. Klienci: - Małe zakupy można tak robić, ale duże to koszmar!" Archiwum/pomorska.pl
Rzucane pod nosem soczyste przekleństwa - oj, dzieje się w strefach samoobsługowych sklepów! Klienci często nie wiedzą co robić dalej i czekają na pomoc lub na zatwierdzenie towaru. Mamy coraz więcej sygnałów, że samodzielne kasowanie to udręka.

- Myślałem, że wyjdę z siebie, gdy zapłaciłem samoobsługowo za zakupy, a nie mogłem przejść przez bramkę, bo nie chciała się otworzyć - tak wspomina swoją historię z dyskontu pan Piotr z Torunia. - Był wieczór i nikogo z obsługi nie było w pobliżu. Także obok w kasach ani żywej duszy! Zaczynałem już wyć z rozpaczy, ale - po dłuższej chwili - zjawiła się pani, która nareszcie mnie uwolniła.

Pan Piotr opowiada, że wiele razy słyszał w strefie kas samoobsługowych rzucane przez klientów pod nosem soczyste przekleństwa: - Zaś puszczanie przez megafon co kilka sekund tego samego komunikatu, żeby korzystali z takich kas, to wyjątkowo złośliwa propozycja i zwykła nachalność!

Temat budzi duże emocje, m.in. u naszych Czytelników. Wśród wielu głosów prezentujemy jeszcze dwa, które oddają, jak wygląda sytuacja po wprowadzeniu kas samoobsługowych.

"Płacę, nie chcę być piątym kołem u wozu"

- Chodzę raz w tygodniu na duże zakupy do Lidla, mam wtedy kosz wypakowany po brzegi. Natrętnie przez megafon zapraszają mnie do kas samoobsługowych, a te z kasjerkami są zamknięte i... raz się skusiłam - wspomina pani Beata z Osielska pod Bydgoszczą. - Kasa co chwilę zawieszała się, musiałam więc czekać aż ktoś podejdzie. W końcu nie wytrzymałam, spakowałam wszystko znów do kosza i zażyczyłam sobie otwarcie kasy z człowiekiem. Za każdym razem muszę się prosić o otwarcie takiej kasy. Jak mam małe zakupy, nie robię problemu, korzystam z samoobsługi, ale gdy ich ich pełno? Koszmar! Przede wszystkim nie mieszczą się wtedy na tym wyznaczonym miejscu przy kasie. Zostawiam w Lidlu niemałe pieniądze i jako klient chcę czuć się komfortowo, a nie jak piąte koło u wozu, robiące problemy.

Podobne sytuacje zdarzają się również m.in. w Biedronce: - Żal mi kasjerek, które mają na zmianie najbliżej do kasy samoobsługowej i muszą co kilka minut wstawać komuś pomagać, chyba firma sadza tam za karę! W sklepie na moim osiedlu, przy ulicy Żwirki i Wigury w Bydgoszczy, widzę, że pracownik często musi coś zatwierdzać przy samoobsługach, albo przyjść komuś z pomocą - mówi pani Barbara z Bydgoszczy. - Zostawia wtedy klientów przy kasie tradycyjnej, zaś ci, czemu trudno się dziwić, w końcu również się denerwują. Dodam, że często czynne są jedna, góra dwie kasy z kasjerkami, więc gdy jedna z nich wciąż wychodzi, można sobie wyobrazić, jaka panuje atmosfera. Zresztą, miny kasjerek mówią wszystko.... Komu te kasy były potrzebne?

Sieci o samoobsłudze. Same plusy

Związkowcy ze Stokrotki twierdzą, że w ostatnich latach załogi sklepów zmniejszyły się, a przybyło nowych obowiązków. "Wprowadzanie kas samoobsługowych idzie w parze z cięciem etatów. Jeden pracownik wykonuje w trakcie zmiany zadania, które wcześniej należały do dwóch lub trzech osób. Pracownicy są coraz bardziej zmęczeni" - informuje KZ NSZZ "Solidarność" w Stokrotce.

Tymczasem sieci handlowe są bardzo zadowolone z kas samoobsługowych i będzie ich tylko przebywać. Nie widzą tutaj żadnych problemów ani w przypadku klientów, ani pracowników, a tylko same plusy.

- Obecnie w ponad 600 naszych sklepach działa ok. 3 700 kas samoobsługowych. Docelowo planujemy wyposażyć w nie większość - wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. - Takie kasy sprawdzają się bardzo dobrze, zwłaszcza przy średnich i małych zakupach. Pracownicy również je cenią, ponieważ mają więcej czasu, aby zająć się innymi czynnościami w sklepie. W strefie kas samoobsługowych zawsze jest jednak ktoś obecny - dedykowany wyłącznie tej strefie klientów w samodzielnym kasowaniu zakupów. Wprowadziliśmy wiele usprawnień w kasach samoobsługowych, jak m.in. zadbaliśmy o intuicyjne ułożenie produktów na ekranie w kategorii owoców i warzyw czy pieczywa.

- Posiadamy 9375 takich urządzeń w ponad 2522 lokalizacjach w całym kraju i stale wprowadzamy je w następnych sklepach - odpowiada Anna Magdalena-Nowakowska, menedżer ds. projektów operacyjnych w Biedronce. - Już ponad trzy czwarte naszych sklepów posiada je na wyposażeniu, a klienci chętnie z nich korzystają. Kasy samoobsługowe to rozwiązanie szczególnie komfortowe dla klientów z mniejszymi zakupami, którym może zależeć na czasie. Jednocześnie to także wydatne wsparcie codziennej pracy kasjerów. Pozwalają na komunikację z kupującymi zarówno dźwiękową oraz tekstową w języku polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim oraz ukraińskim.

Natomiast w Auchan wszystkie sklepy są już wyposażone w kasy do samodzielnej obsługi klienta. Dostrzegają jednak, jak wciąż ważne są również tradycyjne.

- Połączenie kas tradycyjnych i samoobsługowych to sposób na budowanie nowych relacji i doświadczeń zakupowych. Każdy klient może wybrać, co mu odpowiada, w zależności od dostępnego czasu i koszyka - tłumaczą w biurze prasowym Auchan. - Kasy tradycyjne są ważne z punktu widzenia bezpośredniego kontaktu i budowania relacji z klientem. Lubią je osoby, które lubią np. porozmawiać z kasjerem. Automatyczne umożliwią szybsze płatności, są dobrym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na czasie. Pozwalają na zachowanie większej swobody w płatnościach, można je obsługiwać w języku angielskim, są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych na wózkach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialapodlaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto