Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Łęczna. Nowy most stanie na Wieprzu. GDDKiA już wskazała, kto go wybuduje. Kierowcy z nowej przeprawy skorzystają za 2 lata

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
GDDKiA Lublin/Archiwum
Ponad 6 mln zł ma zaoszczędzić GDDKiA na budowie nowego mostu na Wieprzu w Łęcznej. Przeprawa ma być gotowa w pierwszej połowie 2024 r. Będą mogły z niego korzystać pojazdy o masie 50 ton, czyli o 20 ton cięższe niż obecnie.

Chodzi o most w ciągu drogi krajowej 82. Ten, z którego korzystają obecnie kierowcy ma już 56 lat. I jest w złym stanie technicznym. GDDKiA sfinansuje budowę nowej przeprawy przez Wieprz. Właśnie wybrała najkorzystniejszą ofertę złożoną w przetargu na realizację tej inwestycji. Opiewa na 36,6 mln zł. To o 6,6 mln zł mniej niż gotowa była wydać GDDKiA. Ofertę złożył Budimex.

– Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku. Wykonawca będzie miał na zrealizowanie inwestycji 23 miesiące od daty podpisania umowy – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Nowa przeprawa powstanie obok obecnego mostu. Po jego północnej stronie, czyli po lewej jadąc od strony Lublina.

– Będzie szerszy od dotychczasowego. Jezdnia będzie mieć siedem metrów szerokości, a po obu stronach powstaną półmetrowe opaski bezpieczeństwa oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 metra – opisuje Minkiewicz.

– Projektowane ciągi pieszo-rowerowe zwiększą bezpieczeństwo niezmotoryzowanych użytkowników ruchu w obrębie obiektu mostowego, a po wykonaniu ich kontynuacji w ramach kolejnych inwestycji, zapewnią całkowicie bezpieczne poruszanie się pieszych między miejscowością Łęczna a Kolonią Trębaczów – podkreślają projektanci nowego mostu.

Nowy most będzie miał trzy przęsła. To o jedno mniej niż obecna konstrukcja. – Poprzez zwiększenie światła poziomego przyczyni się również do poprawy warunków przepływu rzeki Wieprz – przekonują projektanci.

Obecnie przez most mogą przejeżdżać pojazdy o masie 30 ton. – Nowy obiekt będzie miał lepsze parametry użytkowe. Konstrukcja mostu będzie przystosowana do obciążeń do 50 ton – dodaje Minkiewicz.

Na budowie mostu mają skorzystać mieszkańcy okolicznych domów. – Odsunięcie osi drogi od budynków mieszkalnych z jednoczesnym zastosowaniem „cichej nawierzchni” oraz budową ekranów akustycznych wpłyną na poprawę komfortu życia mieszkańców przy ul. Pasternik – wskazują projektanci.

Ekrany akustyczne mają mieć długość 20 metrów. Ścieżka pieszo-rowerowa, która powstanie na moście będzie połączona z chodnikiem prowadzącym wzdłuż ul. Pasternik. Zaprojektowany łącznik będzie miał 13 metrów długości i 1,5 metra szerokości.

– W trakcie prac budowlanych planowane są zmiany w organizacji ruchu na DK82. Będzie to m.in. ograniczenie dopuszczalnej prędkości w rejonie placu budowy – zapowiada Minkiewicz.

Do czasu zakończenia inwestycji ruch aut będzie się odbywał po obecnej przeprawie. Później zostanie ona wyburzona.

– Każda inwestycja związana z infrastrukturą prowadzona na terenie gminy jest ważna dla jej mieszkańców – mówi Leszek Włodarski, burmistrz Łęcznej. I wskazuje na znaczenie mostu na Wieprzu: – Bez niego bylibyśmy odcięci od województwa. Tędy prowadzi główny ciąg komunikacyjny do Lubelskiego Węgla Bogdanka, które jest przedsiębiorstwem o strategicznym znaczeniu. Most to też brama na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, które odwiedza kilka tysięcy osób z powiatów lubelskiego i świdnickiego.

Z nowej przeprawy kierowcy powinni zacząć korzystać w pierwszej połowie 2024 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto