Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejowa rewolucja omija Białą Podlaską. „Obawiam się referendum dotyczącego wyłączenia tego miasta z województwa lubelskiego”

Tomasz Nieśpiał
Tomasz Nieśpiał
Małgorzata Genca/archiwum
Województwo lubelskie szykuje się do realizacji programu Kolej Plus. W poniedziałek (30.05) radni sejmiku zdecydowali o przeznaczeniu ponad pół miliarda złotych na wkład własny do pięciu inwestycji. – Brakuje mi w nich Białej Podlaskiej – alarmuje radny Sławomir Sosnowski.

Kolej Plus to jeden ze sztandarowych rządowych programów, w ramach którego w województwie lubelskim ma powstać pięć inwestycji kolejowych za 3,5 mld zł. Będą to zarówno nowe połączenia jak i modernizacja już istniejących tras o łącznej długość ok. 320 km. Budowane będzie połączenie Kraśnik-Janów Lubelski i zaprojektowana zostanie trasa do Biłgoraja, która docelowo połączy to miasto koleją z Janowem Lubelskim. Nowością ma być też linia kolejowa łącząca Lublin z Łęczną i kopalnią w Bogdance. W planach jest także zelektryfikowanie linii kolejowej z Łukowa do Lublina oraz modernizacja linii Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek oraz odcinka Chełm-Włodawa.

Podczas poniedziałkowej (30.05) sesji sejmiku radni zdecydowali o przeznaczeniu z budżetu województwa prawie 520 mln zł na wkład własny potrzebny do realizacji tych projektów, które mają być realizowane przez najbliższe sześć lat. – Te inwestycje absolutnie zmienią rozwojowo region lubelski – nie ma wątpliwości Michał Mulawa, wicemarszałek województwa lubelskiego.

- Patrząc na mapę województwa lubelskiego i mając na względzie trendy płynące z Brukseli, czyli elektromobilność, niskoemisyjność, transport zbiorowy, to przygotowanie tych inwestycji do realizacji pozostawia wiele do życzenia. Poza tym brakuje mi w nich Białej Podlaskiej – zauważa radny Sławomir Sosnowski, radny PSL, który przez dwa lata był sekretarzem powiatu bialskiego.

- Jeżeli mówimy o dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców i biznesu z tego subregionu województwa to bezpośrednie połączenie kolejowe Białej Podlaskiej z Lublinem jest potrzebne. Tymczasem nie robimy nic, żeby to miasto związać silniej z Lublinem – uważa radny Sosnowski. Jego zdaniem istnieje realne zagrożenie, że jeżeli autostrada A2 dotrze do Białej Podlaskiej, to jej mieszkańcy będą dążyli do „referendum dotyczącego wyłączenia Białej Podlaskiej z województwa lubelskiego i przyłączenia do Mazowsza”. – Wiem jakie są nastroje w Białej Podlaskiej, czy Terespolu, więc zarząd województwa powinien się temu przyjrzeć – podkreśla Sławomir Sosnowski.

Wicemarszałek Michał Mulawa przekonuje jednak, że Biała Podlaska dostaje ogromne impulsy rozwojowe. Chodzi nie tylko o autostradę A2, ale także Via Carpatię oraz planowaną budowę Parku Logistycznego w Małaszewiczach, który ma być strategiczną inwestycją z punktu widzenia całej polskiej gospodarki. – Już niedługo na południowym Podlasiu będziemy mieli jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w całym województwie lubelskim. Biała Podlaska to strategiczna cześć regionu lubelskiego mocno związana z Lublinem, a po realizacji tych inwestycji będzie jeszcze mocniej związana – przekonuje wicemarszałek Mulawa. Jego zdaniem zainteresowanie transportem kolejowym między stolicą województwa a północną częścią regionu może zwiększyć planowana elektryfikacja linii kolejowej Lublin-Łuków.

- Nikt z Białej Podlaskiej nie będzie jeździł koleją do Lublina przez Łuków – upiera się jednak radny Sosnowski.

- Problem w tym, że do tej pory nie było propozycji jak taka trasa miałaby przebiegać – zauważa natomiast wicemarszałek Mulawa. Ale zapowiada, że zarząd województwa przeanalizuje sugestie radnego Sosnowskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialapodlaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto