Kolej Plus to jeden ze sztandarowych rządowych programów, w ramach którego w województwie lubelskim ma powstać pięć inwestycji kolejowych za 3,5 mld zł. Będą to zarówno nowe połączenia jak i modernizacja już istniejących tras o łącznej długość ok. 320 km. Budowane będzie połączenie Kraśnik-Janów Lubelski i zaprojektowana zostanie trasa do Biłgoraja, która docelowo połączy to miasto koleją z Janowem Lubelskim. Nowością ma być też linia kolejowa łącząca Lublin z Łęczną i kopalnią w Bogdance. W planach jest także zelektryfikowanie linii kolejowej z Łukowa do Lublina oraz modernizacja linii Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek oraz odcinka Chełm-Włodawa.
Podczas poniedziałkowej (30.05) sesji sejmiku radni zdecydowali o przeznaczeniu z budżetu województwa prawie 520 mln zł na wkład własny potrzebny do realizacji tych projektów, które mają być realizowane przez najbliższe sześć lat. – Te inwestycje absolutnie zmienią rozwojowo region lubelski – nie ma wątpliwości Michał Mulawa, wicemarszałek województwa lubelskiego.
- Patrząc na mapę województwa lubelskiego i mając na względzie trendy płynące z Brukseli, czyli elektromobilność, niskoemisyjność, transport zbiorowy, to przygotowanie tych inwestycji do realizacji pozostawia wiele do życzenia. Poza tym brakuje mi w nich Białej Podlaskiej – zauważa radny Sławomir Sosnowski, radny PSL, który przez dwa lata był sekretarzem powiatu bialskiego.
- Jeżeli mówimy o dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców i biznesu z tego subregionu województwa to bezpośrednie połączenie kolejowe Białej Podlaskiej z Lublinem jest potrzebne. Tymczasem nie robimy nic, żeby to miasto związać silniej z Lublinem – uważa radny Sosnowski. Jego zdaniem istnieje realne zagrożenie, że jeżeli autostrada A2 dotrze do Białej Podlaskiej, to jej mieszkańcy będą dążyli do „referendum dotyczącego wyłączenia Białej Podlaskiej z województwa lubelskiego i przyłączenia do Mazowsza”. – Wiem jakie są nastroje w Białej Podlaskiej, czy Terespolu, więc zarząd województwa powinien się temu przyjrzeć – podkreśla Sławomir Sosnowski.
Wicemarszałek Michał Mulawa przekonuje jednak, że Biała Podlaska dostaje ogromne impulsy rozwojowe. Chodzi nie tylko o autostradę A2, ale także Via Carpatię oraz planowaną budowę Parku Logistycznego w Małaszewiczach, który ma być strategiczną inwestycją z punktu widzenia całej polskiej gospodarki. – Już niedługo na południowym Podlasiu będziemy mieli jedne z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w całym województwie lubelskim. Biała Podlaska to strategiczna cześć regionu lubelskiego mocno związana z Lublinem, a po realizacji tych inwestycji będzie jeszcze mocniej związana – przekonuje wicemarszałek Mulawa. Jego zdaniem zainteresowanie transportem kolejowym między stolicą województwa a północną częścią regionu może zwiększyć planowana elektryfikacja linii kolejowej Lublin-Łuków.
- Nikt z Białej Podlaskiej nie będzie jeździł koleją do Lublina przez Łuków – upiera się jednak radny Sosnowski.
- Problem w tym, że do tej pory nie było propozycji jak taka trasa miałaby przebiegać – zauważa natomiast wicemarszałek Mulawa. Ale zapowiada, że zarząd województwa przeanalizuje sugestie radnego Sosnowskiego.
- Życie w betonowej płycie. Nietypowe ogłoszenia na klatkach schodowych
- Porażka Motoru w najważniejszym meczu dekady. Awans musi poczekać (ZDJĘCIA)
- Żałuj, bo w maju już tego nie kupisz. Fotorelacja z Lubelskiej Giełdy Staroci!
- Grad im nie straszny. To był pierwszy taki festiwal w Lublinie! Zobacz fotorelację
- Kapsuła czasu odnaleziona podczas renowacji elewacji kościoła
- Pracownicy MOPR-u mają dość. W ciszy protestowali pod ratuszem [ZDJĘCIA]

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?