Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

560 mln z Unii na remonty dróg wojewódzkich

Sławomir Skomra
Po nowych drogach mamy jeździć z prędkością 90 km/h
Po nowych drogach mamy jeździć z prędkością 90 km/h archiwum
Najbliższe remonty dróg w woj. lubelskim będą kosztowały 560 mln. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej.

- Około 30 procent dróg wojewódzkich, mających w sumie ponad 2 tys. kilometrów, jest w stanie niezadowalającym - przyznaje Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Ale cały czas modernizujemy trasy - dodaje.

Miliony zaczynają płynąć

W sumie do 2023 r. województwo chce wydać na drogi ponad 800 mln zł. Pierwsze pieniądze właśnie zostały uruchomione. - Dobrą informacją jest to, że zdecydowaliśmy o przeznaczeniu ponad 569 mln zł ze środków unijnych na modernizację odcinków na sześciu drogach - mówi marszałek województwa Sławomir Sosnowski. - Gorszą, że musimy dołożyć do tego ponad 80 mln zł środków własnych - dodaje żartobliwie.

Pieniądze zostaną przeznaczone na trasy, gdzie już trwają prace. To drogi nr 835 na odcinku Piotrków - Wysokie oraz nr 846 na odcinku Małochwiej Duży - Teratyn. Pieniądze mają też zapewnione drogi, w przypadku których wybrano już wykonawców, ale umowy z nimi zostaną podpisane po Nowym Roku.

To trasy nr 814 (Niewęgłosz - skrzyżowanie z trasą 815), oraz droga nr 829 (Łęczna - Biskupice). Finanse są też zapewnione na trasy, w przypadku których ZDW kompletuje dopiero dokumentację techniczną. To droga nr 815 (Lubartów - Parczew) i trasa nr 837 (Nielisz - Sitaniec).

- W tych przypadkach na początku przyszłego roku wystąpimy o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Przetargi chcemy ogłosić też w przyszłym roku - zapowiada Gwozda.

Plany, plany...

To jeszcze nie koniec, bo w planach jest też modernizacja fragmentów tras nr 829 czy 801, a także ważnej, a zniszczonej drogi 835 na odcinku od Biłgoraja do granicy województwa podkarpackiego.

- Dodatkowo w drugim kwartale nadchodzącego roku chcemy przyznać 170 mln zł na modernizację dróg powiatowych - zapowiada Sosnowski.

Te wszystkie inwestycje są na rękę kierowcom, ale jest też ciemna strona remontów. - W każdym przypadku prace będą prowadzone pod ruchem - tłumaczy Gwozda, zapowiadając możliwe utrudnienia.

Nowe pociągi

Jest też kasa na kolej. W 2017 r. Urząd Marszałkowski planuje ogłosić przetarg na zakup 11 nowych elektrycznych składów kolejowych. - Przeznaczymy na to 150 mln zł. Chcemy odebrać składy w 2018 i 2019 roku, będą kursowały na zmodernizowanych trasach: Lublin - Dęblin oraz Lublin - Stalowa Wola - Rzeszów - mówi Michał Zdun, dyrektor Departamentu Polityki Transportowej i Drogownictwa w Urzędzie Marszałkowskim.

Już na początku grudnia władze województwa podpisały umowę z kolejową spółką Przewozy Regionalne na świadczenie usług przez najbliższe cztery lata. W przyszłym roku województwo zapłaci spółce 65,6 mln zł.

- Długoletnie umowy przekładają się na stabilność rozkładu jazdy. Wieloletnia perspektywa pozwala nam na kształtowanie siatki połączeń zgodnie z oczekiwaniami klientów. Gwarantujemy punktualność kursów, komfort podróży i atrakcyjną cenę, czyli rzeczy najważniejsze dla pasażerów - mówi Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto